El dilluns dia 18 de maig es celebra el Dia Internacional dels Museus (DIM) i que aquest any té el lema “Museus per la igualtat: diversitat i inclusió. Enguany, davant la pandèmia mundial de la COVID-19 i el confinament de la societat per prevenir l’expansió del virus, organitzacions i institucions museístiques volen ser més a prop que mai de totes i de tots i celebrar igualment el Dia Internacional dels Museus, enguany de manera virtual. També a causa de la crisi sanitària que estem vivint la Festa del mercat a la Plaça d’Amposta aquesta edició es celebra sota el nom de #festadelmercatconfinada amb un programa d’activitats pensat per a que la gent que vulgui gaudir de la Festa ho pugui fer, però aquest cop des de casa.
Com cada any el Museu de les Terres de l’Ebre participa en aquests dos esdeveniments que coincideixen en el calendari, i aquesta edició hem elaborat un conjunt de inclou activitats i propostes virtuals perquè els ciutadans puguin continuar gaudint del patrimoni d’Amposta i de les Terres de l’Ebre a través de la pantalla del seu ordinador o dispositiu mòbil.
Activitats vinculades a la Festa del Mercat Confinada
Al llarg d’aquesta setmana l’activitat de divulgació i comunicació a través de les xarxes socials del Museu s’ha centrat en aportar continguts vinculats a la ciutat d’Amposta i en especial a l’època que es commemora amb la Festa del Mercat, l’Amposta de principis del s. XX. Dins de la sèrie d’audiovisuals que hem anomenat ”L’art de treballar i l’ofici de viure” aquesta setmana hem parlat d’un ofici antic, el d’herbolari. També dins dels vídeos amb sons estrets del Catàleg sonor de la comarca del Montsià hem mostrat el so lligat a un dels emblemes d’Amposta, el Pont Penjant. Des de la setmana passada hem iniciat un joc participatiu amb objectes del fons etnològic del Museu amb vincles a l’Amposta d’inicis de segle i hem compartit fotografies inèdites lligades a aquest període de l’història de la ciutat.
Per últim aquesta edició tampoc podia faltar la visita al Museu, per això hem programat visites virtuals que es podran consultar a les xarxes del Museu i a les vinculades al Patrimoni de la Generalitat de Catalunya, ja que també s’inclouen dins de les activitats del Dia Internacional dels Museus que us passem a detallar a continuació.
Activitats vinculades al Dia Internacional dels Museus
Museu de les Terres de l’Ebre
Aquest any des del Servei de Museus de la Generalitat de Catalunya i amb col·laboració de museus de tot el país s’han preparat dos tipus d’activitats digitals per apropar els museus a la ciutadania. S’han programat una vintena de visites virtuals guiades i una sèrie de píndoles audiovisuals, anomenades “finestres obertes en línia.
El Museu de les Terres de l’Ebre participa en les dos activitats digitals. El diumenge dia 17 a les 13.15 h. tindrà lloc el Tour virtual a la sala d’exposició permanent “L’arqueologia de les Terres de l’Ebre” guiada per l’arqueòloga del museu Mar Villalví. Aquesta visita es podrà seguir en directe en el canal de Youtube de Patrimoni.gencat.
Des del Museu també hem preparat una “finestra oberta en línia” on el Director del centre, Àlex Farnós, ens parla d’un objecte de la sala d’exposició permanent “L’Ebre, camí d’aigua” que ens conta una història molt especial sobre el riu Ebre i la societat. Aquest muntatge audiovisual es podrà veure a les xarxes socials de @museuterresebre i als canals de @patrimonigencat a partir del dissabte dia 16 a les 10.45 h.
Finestra oberta a la sala "L’Ebre, camí d’aigua"
Tour Virtual a la sala "Les Terres de l’Ebre, de la prehistòria a l’edat mitjana"
Museu de la Mar de l’Ebre
Al llarg del cap de setmana s’han programat un conjunt d’activitats que es podran consultar a les xarxes socials del @museumarebre. El dissabte dia 16 a facebook i Instagram tindrà lloc el Quiz a casa especial Dia Internacional dels Museus, tothom que vulgui participar podrà realitzar un qüestionari amb temàtica vinculada al Museu i al DIM. El diumenge a través del canal de Youtube del Museu de la mar de l’Ebre es podran veure una sèrie d’entrevistes que parlen de l’impacte del Covid-19 sobre el sector marítim. I finalment el dilluns dia 18 es pujaran unes píndoles audiovisuals amb contingut educatiu adreçades als alumnes del cicle mitjà de primària i FP de grau mitjà.
Flora i fauna de la Mar de l’Ebre. La Tortuga Careta
Dies: del 14/5/2020 al 20/5/2020
Lloc: Museu de les Terres de l’Ebre
Població: Amposta i Sant carles de la Ràpita