Presentació d’una nova experiència immersiva, atractiva, educativa i innovadora, que conjuga rigor científic i creativitat cultural. Us presentem Sant Jaume d’Alcanar immersiu, una experiència de realitat virtual que permet viatjar 2.700 anys enrere i endinsar-se en una fortalesa de la primera edat del ferro única a Catalunya. La proposta transforma la recerca arqueològica en una experiència directa i accessible per al públic.
El dia 19 de juny a les 19h. tindrà lloc la presentació de la instal·lació interactiva amb ulleres de realitat virtual Sant Jaume d’Alcanar immersiu. Un viatge virtual al cor d’una fortalesa de l’edat del ferro, que es podrà gaudir dins l’àmbit de protohistòria de l’exposició permanent d’arqueologia del Museu de les Terres de l’Ebre. Una experiència immersiva que permetrà als usuaris retrocedir 2.700 anys i endinsar-se en aquesta fortalesa de la primera edat del ferro, excepcional tant pel seu estat de conservació com pel testimoni singular que aporta sobre la presència fenícia al territori català.
El projecte ha estat realitzat i supervisat científicament per l’equip d’arqueòlegs del Grup de Recerca en Arqueologia Protohistòrica (GRAP) de la Universitat de Barcelona, i desenvolupat tècnicament per REM Experience, en col·laboració directa i amb el suport del Museu de les Terres de l’Ebre i la participació de l’Ajuntament d’Alcanar. S’emmarca en la convocatòria de Subvencions per a projectes culturals que fan servir tecnologia immersiva de la Generalitat de Catalunya, concedida l’any 2025.
Sant Jaume d’Alcanar immersiu és una proposta de divulgació innovadora que posa en valor un dels jaciments protohistòrics de referència a Catalunya, investigat de manera continuada des de fa més de trenta anys. La iniciativa és pionera en l’àmbit de la primera edat del ferro al país, ja que constitueix la primera experiència de realitat virtual centrada en un jaciment d’aquest període. El projecte permet apropar al públic les comunitats indígenes i els seus contactes amb el món fenici, un àmbit que fins ara s’havia difós sobretot a través de canals tradicionals. Amb aquesta experiència immersiva, s’obre una nova via de comunicació museogràfica que fa més accessible el coneixement acumulat sobre Sant Jaume d’Alcanar, així com les noves interpretacions sorgides de la recerca arqueològica.
Així mateix, el projecte constitueix un exemple reeixit de transferència de coneixement i de col·laboració entre empresa tecnològica, recerca universitària, institucions museístiques i administració local. La proposta s’ha desenvolupat a partir de l’expertesa de REM Experience en la creació de productes immersius i de la recerca arqueològica del GRAP-UB, amb la col·laboració del Museu de les Terres de l’Ebre i el suport de l’Ajuntament d’Alcanar. En conjunt, Sant Jaume d’Alcanar immersiu representa una proposta trencadora en la manera de concebre i transmetre el patrimoni cultural, amb un objectiu clar: fer reviure un assentament protohistòric i convidar el públic a experimentar-lo en primera persona. Aquesta aposta per una immersió total i una narrativa híbrida, que combina passat i futur, recerca científica i experiència lúdica, presencialitat i virtualitat, configura un model innovador de divulgació patrimonial, plenament alineat amb els valors de transformació digital, originalitat i transferència cultural.
Des d’aquests moments el Museu de les Terres de l’Ebre acollirà dins l’àmbit de protohistòria de l’exposició “Les Terres de l’Ebre: de la prehistòria a l’Edat Mitjana” una instal·lació permanent on poder visionar i gaudir d’aquesta experiència immersiva.
Dia: 19/6/2026
Horari: A les 19 h
Lloc: Museu de les Terres de l’Ebre
Població: Amposta
Organitza: Museu de les Terres de l’Ebre, GRAP-Universitat de Barcelona i Ajuntament d’Alcanar
Telèfon: 977702954